Közzétéve 2017.07.13. · Kategória Sajtószoba

A felsőoktatási intézmények üzemeltetési háttere közel sem olyan egységes, mint ahogy első látásra tűnik. Sokan feltételezik, hogy az intézmények egyetlen közös Neptun szerveren futnak – derül ki a rendszert fejlesztő és támogató SDA Informatika Zrt.-hez érkező visszajelzésekből. A levélírók közül többen is érdeklődnek üzemeltetési kérdések iránt, ezért alábbiakban a Neptun informatikai-működési hátterébe szeretnénk rövid bepillantást nyújtani.


A legtöbb egyetem és főiskola önállóan működő intézmény. Saját infrastruktúrájuk van, és saját informatikai szakembereik végzik a rendszerek üzemeltetését. Az intézmény által kijelölt személyek végzik el az SDA specifikus program(ok) karbantartását és frissítését, akik szükség esetén az SDA kollégái számára az alkalmazásszerverekhez, adatbázisokhoz, és egyéb kiszolgálókhoz távoli hozzáférést biztosítanak. Az önállóan működő intézmény, a kiszolgálók és szolgáltatások rendelkezésre állását, a megfelelő SLA szint biztosítását saját hatáskörben látja el. Bármilyen probléma esetén első lépésben az intézményi üzemeltető feladata a hibafeltárás és beavatkozás. Természetesen ezt a tevékenységet az SDA támogatja, szükség esetén tanácsot, illetve segítséget ad az üzemeltetőnek.

szerver

Másik, kisebb csoportba sorolhatók üzemeltetési szempontból azok a kis hallgatói létszámmal rendelkező intézmények, akik ugyan saját informatikai rendszerrel rendelkeznek, de a Neptun informatikai karbantartását, frissítését és megfelelő felügyeletét már nem tudják ellátni. Esetükben az SDA olyan üzemeltetési feladatokat lát el, amik magukba foglalják a teljes rendszer konfigurálását, monitorozását, frissítések kihelyezését, illetve a szaktanácsadást a mentés, víruskeresés és egyéb kapcsolódó témakörökben is. A fenti feladatok elvégzéséhez az Intézmény biztosítja a szükséges rendszerfeltételeket (távoli hozzáférés, rendszeradminisztrátori jogosultságok, stb.).